Skanska bygger del av Botniabanan

Skanska har tecknat ett kontrakt på 64 miljoner kronor och optioner på ca 70 miljoner kronor, att bygga ett flertal broar samt göra förbättringar av E4 invid Botniabanan. Kund är Botniabanan AB. Kontraktet gäller en sträcka mellan Gålnäs och Arnäs i Västernorrlands län, samt förbättringar av E4:an till fyrfältig väg mellan Örnsköldsvik och Arnäsvall. I samband med dessa arbeten utför Skanska även terrasseringar längs de aktuella delarna av E4:an och Botniabanan. Arbetena beräknas starta i början på september i år och vara avslutade under sommaren 2006. -Skanska lämnade det för oss totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, säger arbetschef Bo Forslund vid Botniabanan AB:s projektkontor i Arnäsvall. Vi har god erfarenhet av företaget i tidigare projekt och ser fram emot ett nytt samarbete. -Vi är naturligtvis väldigt glada att ha fått förnyat förtroende från Botniabanan, säger Jan-Arle Karlsson, distriktschef Skanska. Sedan tidigare arbetar vi ju bl a med att färdigställa broar över Veckefjärden och Husån, samt en tunnel genom Varvsberget, inom projekt Botniabanan. För ytterligare information, kontakta: Jan-Arle Karlsson, distriktschef Skanska Väg och Anläggning Västernorrlands och Jämtlands län tel 0612-716 059, 070-310 2366.