Skanska bygger gymnasieskola i delstaten Oregon för USD 61,8 miljoner, ca 430 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en gymnasieskola i Oregon. Kontraktssumman uppgår till USD 61,8 miljoner, ca 430 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är den lokala skolmyndigheten i Redmond, Beaverton i Oregon.

Kontraktet avser en ca 25.000 kvm stor skolbyggnad som ska inrymma 32 klassrum, 17 laborationssalar, grupparbetsrum, samlingslokaler och gymnastik- och idrottssalar.

Skolbyggnaden utformas för att uppfylla kraven för att certifieras på guld-nivå enligt det internationella miljöklassningssystemet LEED ® (Leadership in Energy and Design). Bland annat kommer solpaneler att bidra till skolans energiförsörjning.

Skolan ska ge plats för 1.400 elever och vara klar till höstterminen 2012.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor.

Nicole Didda, informationschef, Skanska USA,
tel +1 917 438 4596
Pelle Berg, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 88 28
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.