Skanska bygger hotell i Norge för NOK 550 miljoner, ca 680 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga Clarion Hotel i Trondheim i Norge. Kontraktssumman uppgår till NOK 550 miljoner, ca 680 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är Star Property AS.

Det nya hotellet med en totalarea på 31.000 kvm ska få 400 gästrum och en stor kongressal.

Byggarbetet inleds sommaren 2010 och projektet ska vara slutfört i april 2012.

Nyligen har Skanska också fått två tunneluppdrag i Norge för NOK 338 miljoner, respektive NOK 730 miljoner.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.000 medarbetare. Skanska Norge hade 2008 intäkter på ca 13,3 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostadsprojekt och PPP-projekt, offentlig-privat samverkan.

Geir Linge, informationschef, Skanska Norge, tel +47 92 25 11 25
Pelle Berg, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 88 28.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.

• skanska
  • clarion hotel