Skanska bygger industrianläggning i Arizona för USD 85 miljoner, ca 595 miljoner kronor

Skanska har fått byggledningsuppdraget för en industribyggnad. Kontraktssumman uppgår till USD 85 miljoner, motsvarande ca 595 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet.
Uppdraget gäller en större industrianläggning för ett tillverkningsföretag som är en av Skanskas återkommande kunder. Projektet är lokaliserat till Arizona och genomförs av Skanskas Oregon-kontor.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor.

Nicole Didda, informationschef, Skanska USA,
tel +1 917 438 4596
Pelle Berg, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 88 28
Direktlinje för media: 010-448 88 99
Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.