Skanska bygger kommersiell fastighet i Norge för cirka 410 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Christiansholm Eiendom AS om att bygga Kvartal 32 i Kristiansand, Norge. Totalentreprenaden består av både ny- och ombyggnation av kommersiella fastighetsytor. Kontraktet är värt NOK 390 miljoner, cirka SEK 410 miljoner, och kommer att inkluderas i Skanska Norges orderingång för det fjärde kvartalet 2015.

Kvartal 32 har en bruttoarea på cirka 29 000 kvadratmeter, spridda över fem våningar samt två underjordiska våningsplan, anpassade för både kontor och detaljhandel samt hotell och restaurang. Arbetena kommer att påbörjas i oktober 2015 och beräknas vara färdigställt våren 2018.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har cirka 4 000 medarbetare. Skanska Norge hade 2014 intäkter på 13 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

Pål P Syse, kommunikationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 98 21 00 01

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 60 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.

• Tjänster, konsult, service

• skanska