Skanska bygger kontor i Norge för 440 miljoner kronor

Skanska har tecknat ett kontrakt med Ferd Eiendom AS om att bygga ett nytt kontor i Kokstad, Bergen, Norge. Hyresgäst för de nya kontorslokalerna är Aibel AS. Kontraktssumman uppgår till NOK 380 miljoner, cirka 440 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för fjärde kvartalet 2012.

Kontorsprojektet på Kokstadsveien 23 omfattar totalt 25 000 kvadratmeter på fyra våningsplan samt parkeringsgarage på källlarplan. Arbetet med projektet inleds före årsskiftet och beräknas vara avslutat till nyåret 2015.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har cirka 4 500 medarbetare. Skanska Norge hade 2011 intäkter på 12,5 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

Annett Aamodt, kommunikationschef, Skanska Norway, tel +47 92 25 10 10
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Under 125 år har Skanska varit ett modernt och innovativt projektutvecklings- och byggföretag, som byggt vad samhället behövt. Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2011 uppgick till 123 miljarder kronor.

• ferd eiendom as
  • bygg- och anläggningsverksamhet