Skanska bygger kontor i Norge för NOK 290 miljoner, ca 360 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en kontorsbyggnad i Asker utanför Oslo. Byggkontraktet uppgår till NOK 290 miljoner, ca 360 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2010. Kund är det norska industri- och finansbolaget Ferd.

I överenskommelsen ingår att Ferd övertar tomtmarken som Skanska ägt och utvecklat sedan tidigare.

Projektet avser en ny kontorsbyggnad som Ferd hyr ut till Aibel – ett företag som är verksamt inom service för oljeindustrin. Projektet omfattar totalt 23.000 kvm, varav kontorsdelen omfattar 15.000 kvm och resterande del utgörs av ett parkeringsgarage.

Arbetet på plats inleds i maj och projektet ska vara färdigställt i december 2011.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.000 medarbetare. Skanska Norge hade 2009 intäkter på ca 11,2 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostadsprojekt och OPS-projekt, offentlig-privat-samverkan.

Geir Linge, informationschef, Skanska Norge, tel +47 92 25 11 25
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.

• skanska
  • byggbranschen