Skanska bygger kontor och bostäder vid Norra Bantorget i centrala Stockholm - investerar totalt ca 620 miljoner kronor

Skanska utvecklar cityläge i Stockholm med kontor och bostäder. Ett bostadshus med 80 lägenheter och en kontorsbyggnad med ca 14.000 kvm uthyrningsbar yta ska byggas vid Norra Bantorget. Inflyttning beräknas till 2008 för kontoret och 2009 för bostäderna. Skanskas investering uppgår till 364 miljoner kronor och 257 miljoner kronor för kontors- respektive bostadsfastigheten. Projekten innebär att ett nytt citykvarter skapas utmed Torsgatan vid Norra Bantorget. Detta möjliggörs genom att Torsgatans läge förskjuts närmare den befintliga bebyggelsen. Skanska har under flera års tid arbetat med att utveckla området tillsammans med Stockholms Stad. Det första resultatet av detta arbete är Clarion Hotel Sign, ett halvmiljardprojekt som Skanska för närvarande bygger för den norske investeraren Buchardt. Den utvecklingsetapp som nu inleds innefattar såväl kontor som bostäder. Kontorsprojektet omfattar totalt 20.500 kvm, varav 14.000 kvm uthyrningsbar yta, och därmed ett av de största nybyggda kontorshusen i centrala Stockholm under 2000-talet. Byggnaden omfattar åtta våningsplan ovan jord och med 70 parkeringsplatser under marknivån. Uthyrningsarbetet pågår och kontoret beräknas vara klart hösten 2008. Det sju våningar höga bostadshuset rymmer 80 en- till femrumslägenheter, varierande i yta från 36 kvm till på 115 kvm. Säljstart för bostäderna planeras till början av 2007 med beräknad inflyttning i början av 2009. I bostadshusets gatuplan planeras även totalt ca 700 kvm butiksytor utmed Torsgatan. Projekten har utvecklats av Skanska Kommersiell Utveckling Norden och Skanska Bostadsutveckling Norden. Skanska Sverige genomför bygguppdragen för såväl kontors- som bostadsdelen. Byggarbetet inleds under 2006. Skanska Kommersiell Utveckling Norden arbetar med att initiera, utveckla, förvalta och sälja kommersiella fastighetsprojekt (kontor, logistik- och volymhandelsanläggningar). Tyngdpunkten finns i Stockholm, Göteborg och Öresundsregionen. Skanska Bostadsutveckling Norden är en av Nordens ledande utvecklare av bostäder. Totalt 5.500 bostäder är under uppförande i Sverige, Finland inklusive Estland, Norge och Danmark. Förra året sålde enheten ca 4.000 lägenheter. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Wirdenius, VD, Skanska Kommersiell Utveckling Norden, tel 08-504 350 18 Anders Kupsu, VD, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel 08-504 361 85 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.