Skanska bygger kraftverk i Brasilien för USD 136 miljoner, ca 950 miljoner kronor

Skanska har fått ett kontrakt att bygga ett värmekraftverk i Cubatão, 60 km utanför Sao Paulo, Brasilien. Skanskas andel av kontraktet uppgår till 50 procent, motsvarande USD 136 miljoner, ca 950 miljoner kronor och kommer att inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2007. Kund är det brasilianska oljebolaget Petrobras, som är en av Skanskas återkommande kunder i energisektorn i Latinamerika. Kontraktet innebär byggnation av ett kombikraftverk på 220 MW och omfattar bland annat detaljerad projektering, inköp, byggnation, montering och assistans vid uppstarten av anläggningen. Projektet startar omedelbart och de mekaniska arbetena kommer att vara färdigställda inom 30 månader så att driften kan starta runt mitten av 2009. Partner i det Skanska-ledda konsortiet är det brasilianska byggföretaget Camargo Corrêa. Skanska Latinamerika har bred erfarenhet av att bygga värmekraftverk och ett av de senaste likartade projekten i Brasilien är kraftverket i Fortaleza. Skanska Latin America är ett av kontinentens ledande byggföretag. Verksamheten är inriktad på bygg, drift- och serviceuppdrag för olje- och gasindustrin. Bolaget med ca 10.000 medarbetare hade 2005 intäkter på ca 3,6 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38, direktnummer för media: 08-753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.

• Utanför Sverige