Skanska bygger kraftverk i Rio de Janeiro, Brasilien, för cirka 3,2 miljarder kronor

Skanska har fått ett uppdrag som omfattar arbete inom anläggning, upphandling och konstruktion av ett 550 MW termiskt kraftverk för naturgas i Rio de Janeiro, Brasilien. Uppdraget är värt USD 490 miljoner, cirka 3,2 miljarder kronor, och inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2011. Kund är Petrobras, ett av världens ledande energibolag.

Kraftverket kommer att byggas i Seropédica i Baixada Fluminense, 75 kilometer från Rio de Janeiro och 350 kilometer från São Paulo. Skanska är ensam entreprenör på projektet, som är bolagets största kontrakt i Latinamerika.

Skanska kommer att ansvara för grundläggande design, detaljerat anläggningsarbete och konstruktion av enheterna, inklusive byggnation och elektromekaniska installationer. Kontraktet omfattar också upphandling av utrustning och material. Dessutom kommer Skanska att assistera vid igångsättning och drift av kraftverket.

Projektet inleds omgående och ska vara färdigställt under det fjärde kvartalet 2014. Omkring 1 500 personer kommer att vara inblandade när projektet är som mest intensivt.

Skanska Latin America är ett av kontinentens ledande byggföretag. Verksamheten är inriktad på bygg, drift- och serviceuppdrag för den internationella energi, olje- och gasindustrin. Affärsenheten med ca 10 000 medarbetare hade 2010 intäkter på cirka 5,7 miljarder kronor.

Juan Saravia, Senior Vice President Kommunikation, Skanska Latin America,
tel +54 11 4341 7050

Edvard Lind, Press Officer, Skanska AB, tel +46 10 448 88 08

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.

• rio de janeiro
  • petrobras