Skanska bygger motorväg i Tjeckien för ca 1,1 miljard kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga ut en sektion av motorvägen D47 i Tjeckien. Kontraktssumman uppgår till ca 1,1 miljard kronor (CZK 3,33 miljarder) och inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2006. Kund är den statliga vägmyndigheten och projektet finansieras med statliga medel. Uppdraget gäller 12 km fyrfilig motorväg på D47 vid Ostrava i östra Tjeckien. I projektet ingår en trafikplats, tio motorvägsbroar och åtta andra broar. Dessutom omfattar projektet omläggning av en intilliggande järnväg och ca tio km lokal- och tillfartsvägar. Även bullerskydd och ett antal viltövergångar ingår. Förberedelsearbetet har inletts och byggarbetet som påbörjas i höst ska vara avslutat under 2009. Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2005 cirka 10 miljarder kronor. Bolaget har ca 7.000 medarbetare. Bland bolagets större pågående projekt återfinns utbyggnad av tunnelbana och järnvägar i Prag samt ett nytt huvudkontor för den tjeckiska banken ČSOB. För ytterligare information, kontakta: Ondrej Such, presschef, Skanska Czech Republic, tel +420 267 095 444 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.