Skanska bygger motorväg i Tjeckien värd 1,7 miljarder kronor, Skanskas andel är 690 miljoner kronor

Skanska har fått ett motorvägsuppdrag i Tjeckien värt totalt 1,7 miljarder kronor (CZK 6 miljarder), varav Skanskas andel är 40 procent motsvarande 690 miljoner kronor (CZK 2,4 miljarder). Kontraktssumman inkluderas i orderingången för andra kvartalet 2004. Kund är den tjeckiska vägmyndigheten, Ředitelství silnic a dálnic ČR. Uppdraget gäller en 11,7 km lång motorvägssträcka på D47 mellan Bilovec och Ostrava i östra Tjeckien vid gränsen mot Polen. I projektet ingår bl a en kilometerlång tunnel, tio broar och sex viadukter samt även tillfarter, markarbeten, två viltkorsningar och alla installationer. Byggstart sker i augusti och projektet ska färdigställas i april 2008. Skanska har 40 procent av konsortiet där även Strabag, Metrostav och Subterra ingår. Skanska CZ, som är Tjeckiens största byggföretag har 6.400 medarbetare och omsatte i fjol drygt 7,6 miljarder kronor. Bland bolagets större pågående projekt återfinns en förlängning av tunnelbanan i Prag, utbyggnaden av den internationella flygplatsen och uppförandet av köpcentret Centrum Chodov i Prag. För ytterligare information, kontakta: Ondrej Such, presschef, Skanska CZ, tel +420 267 095 444 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38