Skanska bygger Norrköpings grönaste byggnad – först med LEED

Skanska bygger Norrköpings grönaste lager och distributionslokal åt Bronsfastigheter Logistik. Målet är att klassificera byggnaden enligt LEED, ett internationellt miljöcertifieringssystem.

Fastigheten kommer totalt att bli cirka 10 000 kvm och kontraktssumman uppgår till cirka 70 miljoner kronor. Bygget har redan startat och kommer att stå färdigt i augusti 2011 och kommer under byggtiden att sysselsätta cirka 40 personer.

– Det är en glädjande nyhet att Bronsfastigheter Logistik valt att certifiera byggnaden som LEED, ett heltäckande miljömärkningssystem. Vi har många duktiga medarbetare med erfarenhet av LEED-certifiering och vi kommer att uppfylla kundens höga krav och förväntningar, säger Anders Johansson, distriktschef på Skanska Sverige.

Fokus på energieffektivitet och miljöhänsyn genomsyrar fastigheten. Som exempel kan nämnas att fastigheten enbart använder bergvärme och att stort fokus har lagts på att skapa energieffektiv ventilation och effektiv värmeåtervinning. Huset är också byggt med ett tätt och välisolerat klimatskal.

För att nå miljöcertifieringen LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) har därutöver en lång rad åtgärder vidtagits för att förbättra fastighetens miljöpåverkan. Det handlar exempelvis om att fastigheten värms med bergvärme och eventuellt installera solfångare på huset, att snålspolande blandare och toaletter används genomgående, att certifierat trä används och att stor vikt lagts på inomhusklimatet med ökade luftflöden, fokus på material med låg emission och på att alla arbetsplatser får ta del av dagsljus och utsikt.

Skanska genomför arbetet utifrån konceptet Grön Arbetsplats som är Skanska Sveriges egen miljömärkning av byggarbetsplatser. Ambitionen är att reducera energianvändningen för bland annat belysning och uppvärmning. Dessutom ställs miljökrav på fordon och kemiska produkter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Johansson, distriktschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 70 69
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• skanska
  • norrköping