Skanska bygger översvämningsskydd i Wroclaw, Polen, för PLN 225 M, cirka 416 miljoner kronor

Skanska har skrivit kontrakt med Styrelsen för förbättringar och vattenstruktur i Nedre Schlesien i Wroclaw, Polen om att bygga översvämningsskydd vid en järnvägsbro. Kontraktet är värt PLN 225 M, cirka 416 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska Polen för tredje kvartalet 2014.

Utöver omfattande markarbeten omfattar projektet även att bygga en fördämningslucka, rivning och byggnation av fyra broar och vägarbeten.

Arbetet med projektet startar i december 2014 eller januari 2015 och kommer att avslutas i september 2016.

Skanska Poland är ett av de största byggbolagen i Polen. 2013 hade företaget en omsättning på 8,6 miljarder kronor och 7 300 anställda. Även Skanska Commercial Development, Skanska Residential Development och Skanska Infrastructure Development finns i Polen.

Agnieszka Kania, Communications manager, Skanska Poland, tel +48 41 335 34 08
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.

• vattenstruktur