Skanska bygger om massafabrik åt SCA i Timrå för 360 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2015 09:37 CET

Skanska har tecknat avtal med SCA om att göra en omfattande om- och tillbyggnad av massafabriken Östrand i Timrå. Avtalet är värt 360 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska Sverige för det fjärde kvartalet 2015.

Utbyggnaden innefattar ny torkmaskin, driftcentral och mediastråk medan om- och tillbyggnaden omfattas av kausticering, sodapanna och turbin, samt diverse markarbeten. Projektet är en del av SCA:s satsning för att fördubbla kapaciteten i fabriken.

Byggstart är planerad till det första kvartalet 2016 och projektet väntas vara färdigställt i maj 2018.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Affärsenheten har cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2014 till cirka 30 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

Anders Lindholm, Projektchef, Skanska Sverige AB, tel 010- 449 10 96

Andreas Joons, Pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktnummer för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 60 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.