Skanska bygger Rättscentrum i Malmö för ca 300 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga Rättscentrum i Malmö. Kund är Vasakronan och uppdraget uppgår till cirka 300 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet.

Projektet omfattar cirka 34.000 kvm nyproduktion där Skanska ansvarar för komplettering av befintlig betongstomme samt utför installationer. Fastigheten består av en ny huskropp med sju våningar, samt en lägre byggnad som sammankopplar den nya fastigheten med det befintliga polishuset. Lokalerna kommer att rymma bland annat Polismyndigheten i Skåne, Åklagarmyndigheten, Domstolsverket, Ekobrottsmyndigheten och Kriminalvården.

Projekteringen kommer att inledas omgående. Byggarbetet beräknas att inledas i augusti 2011 och ska slutföras hösten 2012.

– Vi är stolta över att Vasakronan har valt Skanska för byggandet av  Rättscentrum i Malmö. Skanskas erfarenheter från att utveckla liknande byggnader i Malmö och på andra orter i Sverige kommer till stor nytta i detta viktiga projekt, säger Staffan Andersson, distriktschef, Skanska Sverige.

Skanska arbetar enligt konceptet Grön Arbetsplats som är Skanska Sveriges egen miljömärkning av byggarbetsplatser.

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

Staffan Andersson, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010-448 32 45.
Carl-Johan Gustavsson, affärsområdeschef Projekt, Vasakronan, tel 040-691 71 70.
Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på
www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig¬göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.

• rättscentrum
  • skanska