Skanska bygger shoppingcenter i Prag för 735 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 09:21 CEST

Skanska har fått uppdraget att bygga ett nytt stort shoppingcenter i Prag för 735 miljoner kronor (CZK 2,6 miljarder). Kontraktssumman inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2004. Kund är Rodamco Europe.

Projektet som omfattar 55.000 kvm i fyra våningar ska inrymma både varuhus, mindre butiker, restauranger, 2.200 parkeringsplatser och ett aktivitetscenter för bl a bowling. Centrum Chodrov ska byggas såväl över som på ömse sidor om Roztylská-gatan.

Arbetet inleds i dagarna och ska vara avslutat i oktober 2005. Projektet är den första fasen av tre som planeras för Centrum Chodrov.

Skanska CZ som är Tjeckiens största byggföretag har just färdigställt Sazka Arena där ishockey-VM nu avgörs. Bland bolagets större pågående projekt återfinns utbyggnaden av den internationella flygplatsen och en förlängning av tunnelbanan i Prag. Bolaget med 6.400 medarbetare omsatte förra året drygt 7,6 miljarder kronor.

Ondrej Such, presschef, Skanska CZ, tel +420 267 095 444
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel +46 8 753 88 38