Skanska bygger Uppsalas nya gröna hotell

Skanska har fått uppdraget att bygga hotell med restaurang och konferensdel för 200 miljoner kronor åt Uppsala Akademiförvaltning. Anläggningen kommer att drivas av Winn Hotel Group, under ett för Uppsala nytt varumärke.

– Det känns spännande att presentera någonting helt nytt. Uppsala Entré blir den nya mötesplatsen mitt i Uppsala, och den naturliga porten till staden med sitt läge vid Resecentrum. Det nya hotellet blir den första pusselbiten i projektet Uppsala Entré, säger Mats Björhn, projektutvecklare Skanska.

Hotellet kommer att bestå av 176 gästrum, restaurang och konferensdel om totalt cirka 9 000 kvm. Anläggningen kommer att byggas enligt kriterierna för EU GreenBuilding. För att bli detta måste byggnaden ha minst 25 procents lägre energianvändning än normerna för en nybyggd fastighet av samma typ.

– Att vara med i arbetet att förverkliga Uppsala Resecentrum följer Uppsala Akademiförvaltnings strategi att äga och förvalta väl belägna centrala fastigheter, säger fastighetschef Björn Lundell, Uppsala Akademiförvaltning.

Det nya hotellet får ett perfekt läge på östra sidan om Uppsala Centralstation med den nya Stationsgatan som kommer att gå under byggnaden. Byggstarten sker under våren 2010 och hela anläggningen kommer att stå färdig våren 2012.

– Winn kommer att med sitt nya hotell fylla ett tomrum på Uppsalas hotellmarknad och bidra till att utveckla Uppsala som hotell-, mötes- och turiststad, säger Anders Junger, VD Winn Hotel Group AB.

Den nya hotellanläggningen är en del av Skanskas projekt Uppsala Entré. Här ingår även en fastighet för kontor/handel samt sju bostadshus, med cirka 90 bostadsrätter. Skanska har projektutvecklat och bygger hotellanläggningen på totalentreprenad inklusive fast hotellinredning åt Uppsala Akademiförvaltning. Under fastigheten, som har fått en tredimensionell fastighetsindelning, finns ett nybyggt garage tillhörande Uppsala Fastighets AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Björhn, projektutvecklare Skanska: 010 – 448 18 22
Peter Gimbe, presschef Skanska: 010 – 448 88 99
Björn Lundell, fastighetschef Uppsala Akademiförvaltning: 018 ¬– 471 75 30
Anders Junger, VD Winn Hotel Group: 026 – 66 54 61

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• hotell
  • winn hotel group