Skanska bygger ut snabbtågbana för BART i San Francisco för ca USD 62 miljoner, ca 480 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget bygga ut banan för snabbtågen i Bay Area sydöst om San Francisco. Den totala kontraktssumman uppgår till USD 137 miljoner, ca 1 miljard kronor, varav Skanskas andel är 45 procent, motsvarande ca USD 62 miljoner, 480 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kontraktet inkluderades i den tidigare rapporterade orderingången till och med maj i det andra kvartalet. Kund är Bay Area Rapid Transit (BART).

Kontraktet gäller en ca 2 km lång förlängning av järnvägen från Fremont BART Station till Warm Springs i södra Bay Area-området. Förlängningen ska till viss del gå under jord i en grävd tunnel och även passera under järnvägen för godståg, Union Pacific Railroad. Cirka en km av sträckan ska byggas i markplanet.

I uppdraget ingår även två större ventilationsanläggningar, en pumpstation och ett antal andra installationer. Därutöver ska Skanska flytta delar av anläggningarna inom Fremont Central Park, bl a hundgård, basketplaner och parkering.

Arbetet på plats inleds i augusti och projektet beräknas stå klart 2013.

För BART har Skanska tidigare byggt ut banan och två stationer till San Francisco International Airport.

Skanska USA Civil är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening. Affärsenheten med verksamhet i östra USA, Colorado och Kalifornien har ca 4.200 medarbetare. Skanska USA Civils intäkter uppgick 2008 till ca 11,5 miljarder kronor.

Karen Diemer, informationschef, Skanska USA Civil,
tel +1 718 746 2785
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel +46 10 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.

• snabbtåg