Skanska bygger veterinär- och husdjurscentrum i Uppsala för ca 1,1 miljard kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga nya veterinär- och husdjurscentrum, VHC, i Uppsala. Kontraktssumman uppgår till 1.090 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet.

Kund är Akademiska Hus som utvecklar anläggningen i samarbete med hyresgästen Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Projektet omfattar ca 50.000 kvm och blir den största byggnaden i uppgraderingen av lantbruksuniversitets Campus Ultuna i Uppsala. Veterinär- och husdjurscentrum kommer att rymma lokaler för undervisning och forskning samt Sveriges enda universitetsdjursjukhus med tillhörande laboratorier och stallar.

I den nya byggnaden ska VH-fakulteten sitta i en sammanhållen modern enhet som underlättar möten och utveckling.

Siktet är också inställt på att göra fastigheten så energieffektiv som möjligt, bl a genom att utnyttja fjärrvärme, censorstyrning och absorptionskylning.

– Vi är stolta över att Akademiska Hus har valt oss för den här unika anläggningen. Vi ska göra vårt yttersta för att den ska bli trivsam och funktionell för både människor och djur och samtidigt optimal för forskning och utbildning, säger Marcus Andersson, distriktschef, Skanska Sverige.

Byggarbetet inleds i oktober och ska slutföras våren 2014. Skanska arbetar enligt konceptet Grön Arbetsplats som är Skanska Sveriges egen miljömärkning av byggarbetsplatser.

I Uppsala utvecklar och bygger Skanska även Uppsala Entré – ett nytt centrum för kontor, butiker och bostäder.

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

Tomas Nilsson, projektledare, Akademiska Hus, tel 018-68 31 17
Marcus Andersson, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010-448 61 28
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel +46 10 448 88 28
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig­göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.

• skanska
  • veterinär- och husdjurscentrum