Skanska bygger vindkraft och vägar för 80 miljoner kronor

Skanska har vunnit uppdraget av Rabbalshede Kraft AB att bygga betongfundament till 21 vindkraftverk. I uppdraget ingår även beredning av mark och att bygga 2,4 mil väg. Det sammanlagda kontraktet uppgår till cirka 80 miljoner kronor.

Den nya vindparken byggs i skogarna i Dals-Eds kommun i Dalsland. Projektet startar omgående och beräknas vara klart vid årsskiftet 2010-2011.

I höstas tecknade Skanska ett kontrakt med samma företag att bygga sex fundament på Brattön i Munkedals kommun i Bohuslän. Det uppdraget uppgår till cirka 14 miljoner kronor och beräknas vara färdigställt i mars i år.

Sammanlagt handlar det om order på cirka 94 miljoner kronor.

− Vi är förstås glada över att få vara med och lägga grunden till Rabbalshede Kraft bygge av miljövänliga energikällor. Det ligger helt i linje med våra satsningar på grönt byggande, säger Anders Nilsson, distriktschef på Skanska.

− Vi har en långsiktig strategi att äga och driva våra vindparker. Det är viktigt att vi i vår process att färdigställa parken samarbetar med leverantörer som har lång erfarenhet och stor kompetens för att säkra en god lönsamhet. Valet av Skanska bygger på att de har den bakgrund som behövs för att säkerställa ett väl genomfört projekt säger Thomas Linnard, VD på Rabbalshede Kraft AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Nilsson, distriktschef Skanska Sverige, tel: 010-448 6120
Thomas Linnard, VD Rabbalshede Kraft AB, tel: 0525-197 11
Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska: 010 – 448 88 28
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• rabbalshede kraft ab
  • vindkraftverk