Skanska får brouppdrag i Norge värt 478 miljoner kronor

Pressmeddelande   •  Nov 20, 2003 09:59 CET

Skanska ska bygga en ny bro på E18 vid Drammen utanför Oslo. Kund är Statens Vegvesen. Kontraktet som är värt 478 miljoner kronor, NOK 435 miljoner, inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2003.

Projektet omfattar en 1.900 meter lång motorvägsbro som byggs vid sidan om den befintliga bron. I uppdraget ingår även att renovera den gamla bron.

Arbetet inleds i december. Den nya bron ska vara klar hösten 2005. Därefter inleds upprustningen av den befintliga bron som ska vara färdig i december 2006. Totalt får då E18-bron över Drammen-älven fyra körfält.

Säkerhet och kvalitet i genomförandet av projektet var viktiga faktorer för kundens val av Skanska Norge.

Skanska Norge, tidigare Selmer Skanska som sedan 2000 ingår i Skanska, har en lång tradition som brobyggare, inte minst i Drammen där detta blir det fjärde broprojektet. På 30-talet byggde man den första Drammenbron som också innebar ett genombrott för armerad betong i Norge. Därefter har bolaget även byggt den andra och tredje Drammenbron på 60- och 70-talen.

Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38
Jonny Hermansen, projektchef, Skanska Norge, tel + 47 22 03 07 27 eller mobil +47 92 25 11 42

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se