Skanska får bygguppdrag i Norge för 370 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga kontor och köpcenter i Kristiansand i södra Norge för NOK 317 miljoner, ca 370 miljoner kronor. Kontraktssumman inkluderas i orderingången för det första kvartalet. Kund är Boinvest A/S, ett dotterbolag till Storebrand Eiendom. Skanska har tillsammans med kunden svarat för utvecklingen av projektet som omfattar totalt 34.000 kvm om- och tillbyggnad av Kvartal 38 i centrala Kristiansand. I uppdraget ingår såväl kontor som ett butikscenter med tillhörande parkering. Det förberedande arbetet har inletts och byggarbetet påbörjas i sommar. Projektet ska vara färdigställt i december 2008. Bland Skanskas större pågående projekt i Norge kan nämnas två uppdrag vid utbyggnaden av gasfältet Ormen Lange för totalt ca NOK 1,9 miljarder, och i Oslo bygger bolaget en sänktunnel under Bjørvika och Nya Akershus Universitetssjukhus samt två skolor i offentlig privat samverkan. Skanska Norge hade förra året en omsättning på 10,5 miljarder kronor. Bolaget har för närvarande ca 4.200 medarbetare. För ytterligare information, kontakta: Pia Farstad, informationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 92 25 11 11 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor. Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se