Skanska får första kontrakten inom ramen för USA:s stimulanspaket för USD 95 miljoner, ca 720 miljoner kronor

Skanska har fått sina första kontrakt som är helt finansierade av den amerikanska regeringens stimulanspaket, American Recovery and Reinvestment Act (ARRA), vilket innebär att Skanska ska renovera och modernisera Dr. A.H. McCoy Federal Building i Jackson, Mississippi, och George C. Young Courthouse and Federal Building i Orlando, Florida. Det totala värdet på dessa kontrakt uppgår till USD 95 miljoner, ca 720 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är General Services Administration (GSA).

Arbetet med renoveringen och moderniseringen av den 15 våningar höga och 37.200 kvm stora Dr. A.H. McCoy Federal Building i Jackson, värt USD 60 miljoner, ca 455 miljoner kronor, inleds i slutet av augusti. Projektet beräknas vara slutfört i slutet av 2012. Anläggningen får en grön utformning för att uppnå LEED® certifiering genom United States Green Building Council. Skanska kommer att arbeta tillsammans med projektteamet för att försäkra sig om att de krav som ARRA ställer uppfylls.

Skanska har även fått i uppdrag att renovera och modernisera George C. Young Courthouse and Federal Building i Orlando, ett kontrakt värt USD 35 miljoner, ca 265 miljoner kronor. Arbetet med den 6 våningar höga och 17.500 kvm stora byggnaden inleds i början av 2010 och beräknas vara slutfört i slutet av 2012. Även detta projekt ska uppnå LEED® certifiering.

I båda projekten kommer man att fokusera på att uppnå de mål som ARRA ställer.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Affärsenheten är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.500 medarbetare. 2008 uppgick intäkterna till ca 30,3 miljarder kronor.

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.