Skanska får järnvägsuppdrag i Tjeckien för 1,1 miljarder kronor, CZK 2,76 miljarder

Skanska har fått uppdraget att uppgradera en järnväg i Tjeckien. Skanskas andel av kontraktssumman uppgår till CZK 2,76 miljarder, ca 1,1 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är den tjeckiska järnvägsmyndigheten. Projektet finansieras genom stöd från EU och den tjeckiska infrastrukturfonden.

Projektet gäller en 21 km lång delsträcka på järnvägen mellan Prag och Plzen i västra Tjeckien. Ombyggnaden ska möjliggöra tågtrafik i hastigheter upp till 160 km/tim. I uppdraget ingår nybyggnad av fyra broar samt renovering av 24 broar, tre stationer och tre plattformar liksom utförande av installationer och bullerskydd.

Arbetet inleds i sommar och ska vara avslutat i oktober 2012.

Uppdraget genomförs i ett konsortium som leds av Skanska. Den totala kontraktssumman uppgår till ca CZK 4 miljarder, varav Skanskas andel är 70 procent. I konsortiet ingår även två tjeckiska byggbolag.

Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2008 cirka 13 miljarder kronor. Bolaget har 6.700 medarbetare i Tjeckien och Slovakien. I Tjeckien är Skanska även verksamt inom utveckling av kontorsfastigheter genom Skanska Commercial Development Europe.

Jan Hrabovský, ansvarig för PR, Skanska Czech Republic,
tel +420 737 255 016
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.

• järnväg