Skanska får kontorsprojekt i Tennessee för USD 102 miljoner, ca 760 miljoner kronor

Skanska har fått byggledningsuppdraget för ett stort kontorsprojekt i Chattanooga, Tennessee. Kontraktssumman uppgår totalt till USD 189 miljoner, varav Skanskas andel är USD 102 miljoner, ca 760 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är den privata sjukförsäkringsorganisationen BlueCross BlueShield Associations enhet i Tennessee. Kontraktet avser organisationens nya högkvarter i Cameron Hill, Chattanooga, inom ett nära 50.000 kvm stort område. I projektet ingår fem nya kontorsbyggnader och en större parkeringsanläggning. Kontorsdelen omfattar totalt ca 88.000 kvm och parkeringshuset ca 130.000 kvm. Organisationen som hittills varit utspridd på flera olika lokaler i Chattanooga kommer nu att kunna samla sina funktioner och ca 3.000 medarbetare till ett företagscampus. – Skanska har omfattande erfarenheter av att bygga högklassiga huvudkontor för stora företag och organisationer över hela USA. Det är en ära för oss att vi nu får möjlighet att bidra med vårt kunnande till BlueCross BlueShield och Chattanooga, säger Johan Karlström, VD för Skanska USA Building och vice VD i Skanska AB. Byggarbetet inleds nu i november och projektet ska vara färdigställt i början av 2009. Utöver Skanska medverkar EMJ Corporation och HJ Russel & Company vid genomförandet av projektet. BlueCross BlueShield är USA:s äldsta och största privata sjukförsäkringsorganisation. Nästan var tredje amerikan (94 miljoner) är ansluten till försäkringen. Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.700 medarbetare. Förra året uppgick intäkterna till ca 30 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Tom Crane, Senior Vice President Communication, Skanska USA Building, tel + 973 753 3450 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel +46 8 753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.