Skanska får väg- och brokontrakt i Hedmark, Norge, värt cirka 390 miljoner kronor

Skanska har fått i uppdrag att bygga en fyrfältsväg och två broar i Kongsvinger kommun, Norge. Kontraktssumman uppgår till NOK 337 miljoner, cirka 390 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är Statens vegvesen, Norges vägmyndighet.

Projektet omfattar bygget av en ny fyrfältsväg på riksväg 2 mellan Fulu och Gulli, längs sträckan Slomarka-Kongsvinger, i Hedmark. I projektet ingår bland annat bygget av Fulu bro och Gulli bro samt omläggning av lokala vägar. Projektet beräknas vara slutfört i september 2014

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4 200 medarbetare. Skanska Norge hade 2010 intäkter på ca 11 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

Arnt Olav Hønsvik, kommunikatör, Skanska Norge, tel +47 9225 1155
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.

• skanska
  • hedmark