Skanska flyttar till Göteborgs nya klimatsmarta kontorshus

Skanska samlar sina verksamheter i Göteborg och flyttar till det nya energieffektiva och miljövänliga kontorshuset i Gårda som Skanska utvecklar och bygger i egen regi.

Inflyttning sker vid årsskiftet 2010/2011 och de nya, moderna lokalerna för Skanska kommer att inrymma ca 350 arbetsplatser och omfattar ca 5.400 kvm på de nedre våningsplanen i huset.

Andra hyresgäster som redan har tecknat kontrakt om nya lokaler i Gårda är Aros Kapitalförvaltning, Lilla Bommens konferenscenter och Previa. Kontorshuset omfattar totalt 17.000 kvm kontorsyta i två huskroppar och 150 garageplatser under mark.

– Flytten till våra nya miljöprofilerade lokaler i Gårda gör att vi tar ett tydligt ställningstagande i miljöfrågan och ”lever som vi lär”. I Gårda får våra medarbetare ett stimulerande och kreativt arbetsklimat samtidigt som vi stärker varumärket och Skanska som ledande inom grönt byggande och projektutveckling. Det ska bli mycket spännande att få flytta in i en fastighet som blir ett tydligt landmärke i Göteborg, säger Håkan Stenström, Vice VD, Skanska Sverige.

–Våra hyresgäster kommer att erbjudas energirådgivning för att de själv ska kunna påverka sin elanvändning. Vi ser en allt starkare efterfrågan på miljöprofilerade lokaler och för nu hyresdiskussioner med ett flertal tänkbara hyresgäster, säger Micko Pettersson, VD Skanska Fastigheter Göteborg.

Kontorsfastigheten i Gårda är certifierat enligt EU direktivet GreenBuilding, vilket innebär att husets energianvändning blir minst 25 procent lägre än vad som föreskrivs i Boverkets normer för nybyggda fastigheter. Dessutom är Gårda pre-certifierat enligt LEED Platinum, ett internationellt miljöledningssystem som bl.a. innebär allt från miljöbilspool till lokal vindkraftsel.

Kontorshuset i Gårda har ett mycket bra skyltläge intill E6/E20 med kort restid till Landvetter flygplats, bra kollektivtrafik och goda kommunikationer med Ullevi, och Svenska Mässan på promenadavstånd. Huset på Johan i Gårdas Gata får god service med bland annat ett gemensamt konferenscenter i bottenplan och blir sexton våningar högt med cirka 150 parkeringsplatser inrymda under mark.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de fyra storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland och Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg, tel 010-448 44 43.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• energieffektiv
  • klimatsmart