Skanska genomför förbättringsprogram för infrastruktur i Storbritannien för cirka 1,3 miljarder kronor

Skanska UK har i joint venture med Balfour Beatty och MWH Treatment skrivit ett kontrakt som en del av Thames Waters eight20 alliance om att leverera betydande förbättringar i företagets nätverk under de kommande fem åren. Kontraktet är i sin helhet värt GBP 2-2,5 miljarder, cirka 25-31 miljarder kronor. Värdet för Skanska kommer under de första två åren att vara omkring GBP 100 M, cirka 1,3 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska UK för det första kvartalet 2015.

Thames Water är det största vatten- och avloppsbolaget i Storbritannien.

Kontraktet gäller från 1 april 2015.

Skanska UK har cirka 5 000 medarbetare och intäkterna 2013 uppgick till cirka 13 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling. Skanska är även ledande inom offentlig-privat samverkan, PPP, eller Private Financed Initiatives, PFIs.

Kevin Perlmutter, Communications, Skanska UK, tel +44 1923 423906

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.

• skanska