Skanska hyr ut 800 kvm till Previa i Göteborgs gröna kontorshus i Gårda

Skanska har tecknat ytterligare ett hyreskontrakt i det nya energieffektiva och miljövänliga kontorsprojektet Gårda i Göteborg.

Det är Previa, Sveriges ledande företag inom företagshälsa, som kommer att flytta in i 800 kvm i huset. Inflyttning sker hösten 2010. Andra företag som Skanska redan tecknat kontrakt med i Göteborgs nya landmärke är Aros Kapitalförvaltning och Lilla Bommens konferenscenter.

Fastigheten i Gårda uppfyller kraven för EU GreenBuilding-märkningen, vilket innebär att husets energianvändning blir minst 25 procent lägre än vad som föreskrivs i Boverkets normer för nybyggda fastigheter. Dessutom är Gårda pre-certifierat enligt LEED Platinum, vilket innebär allt från miljöbilspool till lokal vindkraftsel.

– I vårt hus kan företag visa sitt tydliga ställningstagande i miljöfrågan och därmed stärka varumärket samtidigt som de kan skapa en attraktiv kostnad per arbetsplats, vilket är rätt i dessa tider, säger Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

– En god arbetsmiljö och en tydlig miljöprofil gjorde valet lätt. Det är viktigt för oss att leva som vi lär, att skapa förutsättningar för att våra medarbetare kan fortsätta att må bra och orka prestera. Där har god arbetsmiljö stor betydelse, säger Mirko Ivanovic, verksamhetschef på Previa i Göteborg.

Kontorshuset i Gårda har ett mycket bra skyltläge intill E6/E20 med kort restid till Landvetter flygplats, bra kollektivtrafik och med bland annat Liseberg, Ullevi, Scandinavium och Svenska Mässan på promenadavstånd. Huset på Johan i Gårdas Gata blir sexton våningar högt med cirka 150 parkeringsplatser inrymda under mark.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg, tel 010-448 44 43.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• gårda
  • kontorshus