Skanska hyr ut i Bassängkajen i Malmö till Awapatents nya huvudkontor

Skanska har tecknat hyresavtal med Awapatent som flyttar sitt huvudkontor till det nya energieffektiva och miljövänliga kontorshuset Bassängkajen i Malmö.

Awapatent som är ett konsultföretag inom immaterialrätt hyr två hela våningsplan om totalt ca 2.300 kvm kontorsytor i den nya fastigheten som uppförs alldeles vid vattnet på Universitetsholmen i centrala Malmö. Företagets huvudkontor med ca 100 medarbetare flyttar in i de nya lokalerna i juli 2011 i samband med att fastigheten färdigställs.

Sedan tidigare har Malmö Högskola beslutat att flytta till Bassängkajen med sin enhet Gemensam Förvaltning, som fungerar som högskolans huvudkontor med rektor, centrala funktioner och studentservice. Totalt är nu drygt 75 procent av lokalerna i första etappen av Bassängkajen uthyrda.

– För oss som är ett av Europas ledande konsultföretag inom vårt område är det mycket intressant att flytta till den dynamiska Universitetsholmen. Här får också våra medarbetare bra allmänna kommunikationer till och från arbetet, för att inte tala om hur nära det kommer att bli till vårt näst största kontor, det i centrala Köpenhamn, säger Awapatents VD Magnus Hallin.

– Awapatent är ett tydligt exempel på hur framgångsrika företag söker sig till attraktiva lägen vid vattnet i centrala Malmö och prioriterar moderna, miljöriktiga och effektiva lokaler, säger Camilla Wieslander, Marknads- och transaktionschef på Skanska Öresund.

Fokus på energieffektivitet och miljöhänsyn genomsyrar Bassängkajen. Det nya kontorshuset blir först ut i Norden med en pre-certifiering på den allra högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. En lång rad åtgärder gör att energianvändningen blir minst 25 procent lägre än Boverkets normer, vilket är kravet för en märkning enligt EU GreenBuilding. Som exempel kan nämnas att fastigheten enbart använder miljövänlig fjärrvärme och fjärrkyla och att stort fokus har lagts på att skapa energieffektiv ventilation och effektiv värmeåtervinning. Huset är också byggt med ett tätt och välisolerat klimatskal.
Kontorsfastigheten byggs i sju plan med garage i källarvåningen och kommer att omfatta totalt 16 000 kvm uthyrningsbar yta uppdelat i två etapper, varav den första omfattar 8 500 kvm.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Camilla Wieslander, Marknads- och transaktionschef, Skanska Öresund, tel. 010-448 32 89.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99.
Magnus Hallin, VD, Awapatent, tel 0709-43 78 22.

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• kontorshuset bassängkajen
  • malmö