Skanska introducerar rekryteringsbonus för att nå målet om 2000 nya medarbetare

Skanska inför nu en rekryteringsbonus för medarbetarna i den svenska byggverksamheten. Det är det starka orderläget som ligger bakom det ökade fokuset på rekrytering.

Bonusen gäller för tips som leder till anställning av tjänstemän inom produktion. Skanska hoppas kunna locka till sig erfarna produktions- och projektchefer genom att erbjuda spännande projekt och en tydlig utvecklingsplan för ambitiösa medarbetare.

– Vi vill locka till oss de bästa i Sverige. Genom att använda det omfattande kontaktnät som våra medarbetare utgör är jag övertygad om att vi kommer att lyckas. Riskerna när man rekryterar personer som rekommenderas av medarbetare är dessutom lägre, säger Susan Westberg, personaldirektör på Skanska Sverige.

Bedömningen är att Skanska kommer att behöva anställa drygt 2 000 nya medarbetare de närmaste åren.

I den nya strategin för Skanska Sverige som gäller fram till 2015 kommer det också att finnas konkreta mål för att öka mångfalden i företaget. Ett exempel på detta är det nya målet att 40 procent av dem som anställs från högskolor och universitet ska vara kvinnor.

– Nu när vi rekryterar får vi en chans att ytterligare öka andelen kvinnor inom Skanska. Fokus kommer att vara på att rekrytera in fler kvinnor, både med yrkeserfarenhet och de som kommer direkt från studier, säger Susan Westberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susan Westberg, personaldirektör, Skanska Sverige, tel: 010-448 80 20
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• skanska
  • rekrytering