Skanska investerar EUR 38M, cirka 370 miljoner kronor, i den första fasen av kontorsprojekt i Bukarest, Rumänien

Skanska investerar EUR 38M, cirka 370 miljoner kronor, i den första fasen av Campus 6, ett kontorskomplex i Bukarest, Rumänien. Den första fasen kommer att bestå av en total uthyrningsbar yta på cirka 22 000 kvadratmeter på 11 våningar ovan mark samt två nivåer parkeringsgarage.

Campus 6-komplexet, som ligger i västra delen av centrala Bukarest, kommer bestå av fyra kontorsbyggnader med en total uthyrningsbar yta på över 82 000 kvadratmeter. Projektet förväntas få LEED Gold-certifiering.

Campus 6 kommer att erbjuda grönområden i stadsmiljö, gratis Wi-Fi och ytor för att nätverka. Hela komplexet är designat för att stärka sociala interaktioner och skapa balans mellan arbete och privatliv.

Byggnationen har påbörjats och beräknas vara slutförd under det tredje kvartalet 2018.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetskontorsprojekt. Bolagets verksamhet är koncentrerad till storstadsområdena i Tjeckien, Ungern, Rumänien och Polen och genomförs av fyra lokala affärsenheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

Małgorzata Kubica, kommunikatör, Skanska Poland, tel: +48 502 747 454
Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel +46 (0)10 449 04 94
Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.

• Tjänster, konsult, service

• skanska ab
  • skanska
  • byggbranschen