Skanska når financial close om sjukhuset New Papworth Hospital i Cambridge, Storbritannien

Skanska har nått financial close om Papworth Hospital NHS Foundation Trust om sjukhuset New Papworth Hospital i Cambridge, Storbritannien. OPS-kontraktet (Offentlig Privat Samverkan) omfattar ansvar för byggnation, design, finansiering, drift och underhåll. Byggkontraktet är värderat till omkring GBP 140 M, cirka 1,8 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska UK i första kvartalet 2015.

Skanskas andel av investeringen är GBP 5,5 M, cirka 70 miljoner kronor, vilket representerar 50 procent och Equitix står för resterande 50 procent.

Konsortiet består av Skanska tillsammans med OCS, som kommer att ansvara för skötsel och underhåll av fastigheten.

Byggstart förväntas ske omgående och projektet beräknas vara färdigställt i början av 2018.

Skanska Infrastructure Development är ett ledande företag inom offentlig privat samverkan (Public Private Partnerships, PPP). Affärsenheten investerar i, utvecklar och driver vägar, sjukhus, skolor, kraftverk och annan social infrastruktur i samarbete med den offentliga sektorn.

Niklas Franck, Kommunikation, Skanska Infrastructure Development, tel: +44 207 429 4200

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

• skanska

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt I offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt.Koncernen har idag 58 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.