Skanska och Ericsson tecknar nytt FM-avtal

Pressmeddelande   •  Jun 16, 2003 13:00 CEST

Skanska och Ericsson har tecknat ett treårigt facilities management-kontrakt värt totalt cirka 68 miljoner kronor. Avtalet innebär att Skanska tar över ansvaret för servicen vid Ericssons anläggningar i Katrineholm, Ronneby, Kalmar och Karlskrona.

Skanska har fått ansvaret att driva och utveckla service vid Ericssons anläggningar i Katrineholm, Ronneby, Kalmar och Karlskrona. Uppdragen omfattar främst fastighetsservice, personalrestaurang, reception, säkerhet, lokalvård och projekthantering. I samband med avtalet har 4 personer gått över och anställts i Skanska.

- Vi är stolta över förtroendet från Ericsson. Skanska ansvarar sedan tidigare för service vid Ericssons anläggningar i Lund, Mölndal, Linköping, Gävle och Stockholm. Facilities management-tjänster är en viktig och växande del i Skanskas kärnverksamhet, säger Staffan Ebenfelt, VD för Skanska Facilities Management.

Ericssons anläggningar i Katrineholm, Ronneby, Kalmar och Karlskrona omfattar 25 000 kvm lokalytor och sysselsätter cirka 1250 personer.

För mer information kontakta:
Ulf Wretskog, verksamhetsområdeschef inom Skanska Facilities Management, telefon 070-590 66 04 eller
Susanne Kinnunen, informationschef, Skanska Services, telefon 08-504 356 65.

Skanska Facilities Management är ett dotterbolag inom Skanska Services. Verksamheten innebär att ta över, sköta och utveckla service och IT-infrastruktur i kontor, produktionsanläggningar och fastigheter. Skanska Services utför idag serviceuppdrag åt mer än 40 000 medarbetare hos kundföretagen. Skanska Services har 1 600 anställda i Sverige, Danmark, Finland och Storbritannien. Omsättningen uppgick år 2002 till 2,5 miljarder kronor. Bland kunderna finns Amersham, Ericsson, HP, Philips, Pfizer, Volvo Car Corporation, SAAB Automobile, Scania och Volvo Lastvagnar