Skanska säljer fastighet i Budapest för 618 miljoner kronor med en försäljningsvinst på 261 miljoner kronor

Skanska säljer kontorsfastigheten Science Park i Budapest för 618 miljoner kronor, EUR 67,5 miljoner. Försäljningsvinsten uppgår till 261 miljoner kronor, EUR 28,5 miljoner. Resultatet kommer att redovisas i det tredje kvartalet 2004. Köpare är det tyska fondförvaltningsbolaget SachsenFonds Gmbh, knutet till LandesBank Sachsen GiroCentrale. Science Park har ett attraktivt läge på södra Buda-sidan i Budapest. Fastigheten omfattar 30.000 kvm och har utvecklats av Skanska i två etapper. Andra etappen färdigställdes i juli 2004 och hyresgäster håller för närvarande på att flytta in. Uthyrningsarbetet har varit mycket framgångsrikt och på kort tid har en uthyrningsgrad på över 90 procent uppnåtts. Bland hyresgästerna återfinns en rad internationella företag såsom TATA, EGI, Kraft, HBO och Swietelsky. – Science Park är på många sätt ett mönsterexempel på vår projektutveckling. Genom stark närvaro på den lokala marknaden har vi utvecklat kontorslokaler i bästa läge för krävande internationella hyresgäster och investerare, säger Fredrik Wirdenius, VD Skanska Projektutveckling Europa. Budapest är, tillsammans med Prag och Warszawa, en av Skanskas prioriterande centraleuropeiska marknader för projektutveckling. I Budapest har Skanska nu i sommar startat nästa stora kontorsprojekt, Light Corner. Projektet omfattar 14.000 kvm centralt beläget på Pest-sidan i staden. Skanskas investering uppgår till ca 200 miljoner kronor och projektet kommer att stå färdigt i slutet av 2005. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Wirdenius, VD, Skanska Projektutveckling Europa, tel 070-553 80 62 Jan Johnsson, VD, Skanska Property Hungary, tel +36 204 898 900 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se