Skanska säljer fastighet i Malmö till Corem Property Group

Skanska säljer logistikfastigheten Utlängan 1 i Malmö. Försäljningspriset uppgår till 42 miljoner kronor och köpare är Corem Property Group. Tillträde sker under april 2009.

Fastigheten som är belägen i norra hamnen i Malmö utgör Kjell & Companys nordiska distributionscentral. Kjell & Company säljer tillbehör inom data, tele och elektronik mm.

- Med det här förvärvet skapar vi en bättre struktur i vårt fastighetsbestånd i Öresundsregionen. Corem får en effektivare förvaltningsenhet med större volym och längre hyresduration, samtidigt som vår hyresbas ytterligare diversifieras, säger Rutger Arnhult, VD för Corem Property Group.

- Vi följer Skanskas strategi genom att sälja en fullt uthyrd förvaltningsfastighet för att satsa på nya investeringar. Affären är ett kvitto på att logistikfastigheter attraherar investerare, samtidigt noterar vi fortsatt efterfrågan från nya hyresgäster, trots det rådande konjunkturläget, säger Cecilia Fasth, VD för Skanska Fastigheter Göteborg, den enhet i Skanska som utvecklar logistikfastigheter.

Skanska har nyligen färdigställt fyra nya logistikfastigheter; två i Malmöregionen, en i Göteborg och en i Linköping. Hyresgäster är DHL, Scan, Volvo och TransFargo.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Cecilia Fasth, VD, Skanska Fastigheter Göteborg, tel 070-528 38 15.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• utlängan 1

• Malmö