Skanska säljer kontorsbyggnad i Poznan, Polen, för EUR 62M, cirka 590 miljoner kronor

Skanska har sålt kontorsbyggnaden Maraton i Poznan, Polen, till en fastighetsfond förvaltad av Union Investment. Värdet av transaktionen är EUR 62M, cirka 590 miljoner kronor. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Commercial Development Europe under det första kvartalet 2017, med tillträdet till fastigheten planerat till det andra kvartalet 2017.

Kontorsbyggnaden, som togs i bruk i december 2016, har en total uthyrningsbar yta på 26 000 kvadratmeter och är till 70 procent uthyrd.

Maraton ligger i hjärtat av Poznan, i närheten av centralstationen och stadens gamla torg. Byggnaden är utrustad med ett stort antal gröna lösningar och siktar på att erhålla LEED Guld-certifiering.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 36 miljarder kronor under 2016 och hade cirka 16 500 anställda i sina europeiska verksamheter.

Małgorzata Kubica, kommunikatör, Skanska Poland, tel +48 502 747 454

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010 448 88 08

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

• Tjänster, konsult, service

• skanska ab
  • polen

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.