Skanska säljer tingsrättshus i Sollentuna för cirka 320 miljoner kronor

Skanska säljer Attunda tingsrätt i Sollentuna, norr om Stockholm för cirka 320 miljoner kronor. Köparen är Vacse AB, ett konsortium av pensionsstiftelser bildade av sju stora svenska företag, Atlas Copco, Apoteksbolaget, Ericsson, Sandvik, Skanska, Stora Enso och Volvo.

Transaktionen sker och redovisas som en fastighetsförsäljning inom kommersiell utveckling i fjärde kvartalet. Tillträde till fastigheten planeras till fjärde kvartalet 2011.

Attunda tingsrätt är 9 100 kvadratmeter och rymmer ett sekretariat och 12 rättssalar. Domstolsverket flyttade in i byggnaden 2010 och har ett 20-årigt hyresavtal.

– Det här är ytterligare ett steg i att utveckla Vacses fastighetsportfölj. Tingsrätten ligger helt i linje med våra tidigare förvärv, med stabila hyresgäster och långa kontrakt, säger Jonas Granholm, Globalt ansvarig för Skanskas pensionsstiftelser.

Skanska har tidigare sålt häktet som ligger granne med Attunda tingsrätt, liksom ett polishus i Malmö till Vacse.

– Vi är väldigt nöjda över att igen kunna förvärva ett kvalitetsobjekt från Skanska som kompletterar vår redan starka portfölj. Det här är den typ av objekt vi kontinuerligt söker efter inom ramen för vår strategi att bygga vidare på och expandera Vacse-konceptet, och som innebär en långsiktig och trygg placering av stiftelsernas pensionskapital, säger Christian Haglund, Head of Financial Investments, Atlas Copco AB.

Projektet är ett exempel på Bundled Construction som innebär att Skanska använder koncernens finansiella styrka för att skapa nya affärsmöjligheter. Ett Bundled Construction-projekt startas när ett längre hyresavtal har tecknats. Konceptet har tidigare tillämpats i samband med utveckling och byggande av olika myndighetslokaler.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med
verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Affärsenheten har cirka 10 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2010 till cirka 23 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Johansson, Affärsutvecklingschef, Skanska Sverige, tel 010-448 18 56

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.

• attunda
  • vacse ab