Skanska tecknar finansieringsavtal för A1 i Polen - byggkontraktet uppgår till ca 6,2 miljarder kronor och investeringen till ca 150 miljoner kronor

Skanska, som del i konsortiet GTC, har tecknat finansieringsavtal (s k financial close) för utbyggnaden av den andra etappen av A1 i Polen. Projektet genomförs i offentlig-privat samverkan, OPS. För Infrastrukturministeriets räkning ska GTC ansvara för finansiering, utformning och byggande samt drift och underhåll. Detta innebär att:

- Skanska får ett byggkontrakt som uppgår till ca EUR 570 miljoner, ca 6,2 miljarder kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet.
- Skanska kommer att investera EUR 14 miljoner, ca 150 miljoner kronor, successivt under byggperioden, vilket motsvarar en 30-procentig andel i projektbolaget Gdańsk Transport Company, GTC.

I GTC-konsortiet ingår Skanska Infrastructure Development med 30 procent, John Laing Infrastructure, med 30 procent, NDI Autostrada med 25 procent och Intertoll Infrastructure Development med 15 procent. Byggkontraktet uppgår totalt till EUR 720 miljoner, ca 7,8 miljarder kronor, och utförs av Skanska Polen och NDI i ett joint venture där Skanska har 80 procent och NDI 20 procent.

- Vi har nu såväl finansiering som alla nödvändiga tillstånd på plats för den andra etappen. Det innebär att vi får ett stort uppdrag för den polska byggverksamheten och ännu ett bevis på våra framgångar inom offentlig-privat samverkan. Det känns också bra att bidra till en säkrare och bättre trafik i Polen, säger Johan Karlström, VD och koncernchef Skanska.

Byggprojektet omfattar totalt ca 62 km fyrfilig motorväg mellan Czerniewice vid Torun och Nowe Marzy där projektet ansluter till den färdigställda första etappen ca 100 km söder om Gdańsk. På sträckan byggs även två stora broar varav den längsta över floden Vistula blir ca 2.000 m lång.

Den första etappen omfattade 90 km, varav 26 km öppnades redan 2007 - ett år före tidplan. GTC ska ansvara för drift och underhåll av båda etapperna, totalt 152 km, till och med 2039.

Skanska Infrastructure Development är ett ledande företag inom Offentlig-Privat Samverkan (Public Private Partnerships, PPP). Affärsenheten investerar i, utvecklar och driver vägar, sjukhus, skolor, kraftverk och annan social infrastruktur i samarbete med den offentliga sektorn.

Skanska Polen som är ett av Polens största byggbolag omsatte 2008 7,6 miljarder kronor. Bolaget har 5.700 medarbetare. I Polen är Skanska även verksamt inom kommersiell utveckling och infrastrukturutveckling genom Skanska Commercial Development Europe respektive Skanska Infrastructure Development.

Claes Larsson, vice VD, Skanska AB, tel +46 705 81 11 08
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.