Skanska tecknar tre nya hyreskontrakt i Stockholmsområdet

Skanska har tecknat tre nya hyreskontrakt i fastigheter i Stockholmsområdet. Två av avtalen gäller fastigheten Klarabergsviadukten 90, Klara Strand, intill Centralstationen i Stockholm. Här hyr Banverket 800 kvm kontorsyta, med inflyttning 1 juni. Den andra nya hyresgästen är Österströms rederier, som i slutet av juni flyttar in på drygt 400 kvm.
Ett nytt hyreskontrakt har också tecknats i fastigheten Sturegatan 1 i centrala Sundbyberg. Retailian, som arbetar med effektivisering inom detaljhandeln, hyr de återstående kontorsytorna om drygt 100 kvm. Största hyresgäst i fastigheten är Svenska Kraftnät, som flyttar in under sommaren.

Sturegatan 1 kommer vid färdigställandet att klassas som EU GreenBuilding, vilket innebär att husets energianvändning är minst 25 procent lägre än vad som föreskrivs i Boverkets normer för nybyggda fastigheter.

- Trots den tuffa konjunkturen märker vi ett stort intresse för våra kontorslokaler, främst i våra nybyggda fastigheter. Många företag vill nu effektivisera och kanske få ned sina kostnader. För dem är moderna, flexibla lokaler som klarar hårdare energi- och miljökrav och har effektiv ventilation ett attraktivt alternativ, säger Anna-Maria Kääriä, tf marknadschef, Skanska Fastigheter Stockholm.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna-Maria Kääriäa, tf marknadschef, Skanska Fastigheter Stockholm, tel 010-448 16 02.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99

• fastighet