Skanskas försäljning av sin investering i motorvägen A1, Polen, är slutförd

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2017 12:30 CET

Som tidigare meddelats har Skanska undertecknat ett Sale and Purchase Agreement (SPA) för sin investering i motorvägen A1 i Polen med NDI Autostrada. Transaktionen har nu slutförts och betalningarna är reglerade. Försäljningspriset är cirka 1,4 miljarder kronor och kommer att redovisas av Skanska Infrastructure Development i det första kvartalet 2017.

Försäljningen har godkänts av den polska konkurrensmyndigheten.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader, även i Ungern och Rumänien, medan bostadsutvecklingen är avgränsad till Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentligprivat samverkan. Skanska omsatte 36 miljarder kronor och hade cirka 16 500 anställda i sin europeiska verksamhet 2016.

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.