Skanskas huvudkontor blir grön arbetsplats

Skanska fortsätter satsningen på att göra arbetsplatserna i Sverige mer miljövänliga - såväl kontor som byggarbetsplatser. Skanskas huvudkontor i Solna har nu blivit en grön arbetsplats, vilket bland annat innebär effektivare energianvändning och utökad satsning på att använda miljövänliga produkter och material.

Utnämningen till grön arbetsplats/grönt kontor innebär att Skanskas verksamhet i fastigheten Hagaporten i Solna har förändrats på ett stort antal områden. Belysning har anpassats för minskad energiförbrukning, snålspolande duschmunstycken har satts in, flaskvatten blir kranvatten, bara miljömärkta rengöringsmedel får användas - och mycket annat.

Ett grönt kontor innebär i praktiken allt från källsortering och kemikaliehantering till närvarosensorer som reglerar belysningen på alla toaletter. Bara trävaror från godkända virkesslag, transporter till och från kontoret med miljöklassade fordon, ekologiska livsmedel och mycket mer (se grafik för fler exempel).

- Alla kan bidra till ett mer hållbart samhälle genom att förändra sitt beteende i vardagen. Genom att konvertera alla våra kontor så drar vi vårt strå till stacken, och det är förändringar som ganska enkelt kan genomföras på alla sorters kontor, säger Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige.

Sedan tidigare har Skanskas kontor i Malmö, Göteborg, Karlstad och Östersund anpassats och blivit gröna kontor. Ett tjugotal byggarbetsplatser runt om i landet har också blivit gröna arbetsplatser. På dessa arbetsplatser handlar det bland annat om att se över belysning, uppvärmning och övrig energiförbrukning men också om att ställa tuffare krav på kemiska produkter och hårdare miljökrav på fordon.

Byggarbetsplatser är på många sätt en utmaning för miljötänkande. Hur bygger vi så effektivt som möjligt, med så lite spill av material som möjligt? Hur minimerar vi energianvändning under uppförandet? Hur planerar vi transporter till och från arbetsplatsen för att minska buller och bränsleförbrukning? Frågeställningar som dessa låg till grund för ett omfattande idéarbete inom Skanska.

Arbetet resulterade i formulerandet av ett antal kriterier och ett poängsystem för att klassa byggarbetsplatser som 'gröna'. Bland kriterierna finns sortering av avfall utöver kraven enligt lag, rutiner för fortlöpande information om miljöarbetet till dem som arbetar där, samt utbildning av maskinförare och förare av tunga fordon i sparsam körning och mycket annat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska, tel: 010 - 448 88 28
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• grön arbetsplats