Skanskas kundombudsman på plats

Skanska tillsätter som första byggföretag en kundombudsman. Bernhard Kamm ska lösa problem då särskilt svårlösta situationer uppstår mellan Skanska och en kund. – Avsikten är att ge missnöjda kunder någon att vända sig till när man känner att det inte går att lösa problem som uppstått på något annat sätt. Ofta talar projektledningar - folket ute på bygget - och kunder olika språk och jag ska som Kundombudsman fungera som en länk dem emellan, säger Bernhard Kamm. Kundombudsmannen ska stödja både privatkunder som gjort sitt livs kanske största investering - köpt en bostad - och mindre företag. – Min ambition är att stå på kundens sida, även om jag finns på Skanska. Jag kommer att stå utanför den vanliga organisationen för att kunna ta mig an ärenden med "friska ögon". Jag rapporterar direkt till Skanska Sveriges VD, säger Bernhard Kamm. Hädanefter ska kunderna ges bättre förutsättningar att komma till tals, genom att kontakta mig. Parallellt inrättar också Skanska en kundtjänst som ska fungera som en frågecentral dit kunder, allmänhet, närboende eller andra kan vända sig till med frågor. – Många gånger har man kanske blivit runtkopplad till olika personer och det har tagit tid innan man fått ett svar. Med kundtjänsten ska det bli enklare att ställa frågor eller komma med synpunkter till Skanska. Det kan vara allt från studenter som skriver uppsatser till närboende som vill klaga på att en radio står på under natten på ett bygge eller en kund som har synpunkter, säger Bernhard Kamm. Bernhard Kamm kommer senast från Svea Hovrätt där han arbetat på f d bostadsdomstolen med bland annat tvister mellan fastighetsägare och hyresgäster. För ytterligare information, kontakta: Agneta Ljunggren, informationsdirektör Skanska Sverige, mobil: 070-609 00 44 Bernhard Kamm, kundombudsman, tel. 08-504 352 36