Ulrika först ut med ny miljöcertifiering enligt LEED

Ulrika Hammargren blir den första LEED Accredited Professional inom Skanska i Sverige. Hon har tillsammans med 12 kolleger nu klarat sin certifiering.

Under våren har 36 medarbetare inom Skanska i Norden genomgått den tuffa miljöutbildningen som leder fram till möjligheten att certifiera sig enligt LEED. De är de första av inledningsvis cirka 100 nordiska Skanska-medarbetare att utbildas för att leda LEED-arbetet och vara rådgivande för Skanskas kunder. Utbildningen genomförs med hjälp av några av Skanskas omkring 350 LEED-ackrediterade amerikanska medarbetare. Utbildningen godkänns och övervakas av den oberoende organisationen Green Building Certification Institute.

- Att vi nu har egna medarbetare som kan utveckla både våra projekt, vår organisation och våra kunder gör att vi kommer att se en ytterligare tempohöjning i vår ambitiösa satsning på att erbjuda gröna lösningar till samhället och våra kunder, säger Anders Danielsson, VD för Skanska Sverige

LEED är ett miljösystem som startade i USA och idag används i ett 30-tal länder. Genom att ta ett helhetsgrepp över en fastighets klimatpåverkan är det ett heltäckande system som bland annat tar hänsyn till resursanvändning, byggnadens läge, utformning och inomhusklimat samt minimering av energiförbrukning och avfall.

- Jag har arbetat med miljöfrågor på Skanska i 13 år, genom certifieringen kommer jag nu att få en möjlighet att leda utvecklingen av miljöklassade byggnader inte bara inom Skanska utan dessutom ligga i framkant i Sverige, säger Ulrika Hammargren.

Skanska inför det internationella miljöcertifieringssystemet LEED i den nordiska husbyggnadsverksamheten. Det innebär att Skanska blir först i Norden med att erbjuda kunder och hyresgäster miljöcertifiering enligt LEED av såväl byggprojekt som kommersiella fastighetsprojekt. Alla Skanskas nya egenutvecklade kommersiella fastighetsprojekt och nya lokaler för den egna verksamheten kommer också att certifieras enligt LEED.

LEED står för "Leadership in Energy and Environmental Design" och är ett världens ledande system för miljöcertifiering av byggnader. Resursanvändning, byggnadens läge, utformning och inomhusklimat samt minimering av energiförbrukning och avfall är några av de kriterier som ligger till grund för en LEED-klassificering.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrika Hammargren, Skanska Sverige, Tel: 010-448 37 53
Per-Lennart Berg, telefon 010-448 88 28 mobil 070-299 88 24
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• miljöcertifiering
  • ulrika hammargren