Annika Norlin, Janne Bark och Sarah Riedel prisas av SKAP

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 09:30 CET

Annika Norlin. Foto: Alexandra Andersson Ellis

Måndag 7 december tar 12 kompositörer och textförfattare emot årets sista stipendier från SKAP - Sveriges kompositörer och textförfattare.

Bland mottagarna av SKAP:s stipendier finns kompositörer och textförfattare inom olika genrer, alltifrån reggae/dancehall via teatermusik till jazz. Stipendierna delas ut vid en ceremoni i Stockholm på måndagskvällen.

De kompositörer och textförfattare som tilldelas SKAP-stipendium är:

• Janne Bark
  • Alice Gernandt (Ace Wilder)
  • Henrik Linder, Aaron Mellergårdh och Jonah Nilsson (Dirty Loops)
  • Petra Marklund
  • Niko Röhlcke
  • Sarah Riedel
  • Isabel Sandblom (Syster Sol)
  • Pernilla Österberg

Dessutom tar Lars Nordlander emot stipendium ur Ejnar Westlings minnesfond och Annika Norlin stipendium ur Sven Paddocks minnesfond.

Pris- och stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP i olika sammanhang ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom svensk musik.

SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP bedriver på uppdrag av sina drygt 1 100 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder en bred medlemsverksamhet och är huvudman i Stim.