SKAP fortsätter satsningen på unga låtskrivare

Sverige är världens tredje största exportör av musik och svensk musik och musikskapare toppar listorna världen över. Men hur ser vi till att det svenska musikundret har en framtid? För att säkra återväxten av unga musiktalanger fortsätter SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, sin framgångsrika satsning på musikskapande i kulturskolan så att fler elever kan lära sig skapa musik.

För att göra det möjligt för fler elever att lära sig skapa musik och utveckla låtskrivandet i kulturskolorna tog SKAP och Kulturskolerådet tillsammans med artisten/låtskrivaren Marit Bergman och låtskrivaren Magnus Funemyr förra året initiativet till ett helt nytt utbildnings- och inspirationspaket för Kulturskolan.

Nu tar alltså satsningen nästa steg. Kommande dagar åker SKAP:s projektledare Magnus Funemyr på inspirationsturné med låtskrivarna Cecilia Nordlund, Anderz Wrethov och Thomas G:son till kulturskolor i Kalmar, Skaraborg och Västerbotten. Träffarna riktar återigen ljuset mot låtskrivande och musikskapande men vill också inspirera kulturskolans lärare.

– Tillgång till musikutbildning i unga år är verkligen betydelsefull och kulturskolan är där en fantastisk resurs som kan bidra till att svenska upphovspersoner är av världsklass även i framtiden. Därför är detta samarbete så viktigt och något vi fortsätter satsa på, säger SKAP:s styrelseordförande Alfons Karabuda.

– Vi vet att kulturskolan spelar en väldigt viktig roll för ungas kreativitet och möjligheter att utvecklas kreativt och därför känns det naturligt att kulturskolan följer med i sin tid och följer upp det stora intresse det finns för musikskapande, säger SKAP:s projektledare Magnus Funemyr. Nästan vem som helst kan skriva en låt. Att ta tillvara på elevers egna idéer får eleverna att växa och tro på sig själva samtidigt som vi gläntar på dörren till framtidens musik, fortsätter han.

Projektet har tagits emot med stort intresse på kulturskolorna, där pedagoger och elever deltagit i workshoparna i varje kommun. Också media har uppmärksammat initiativet. Sveriges Radio och Folkbladet besökte workshoparna i Norrköping och Göteborg, och SVT gjorde ett inslag från Växjö.

Om deltagarna:

Magnus Funemyr är projektledare för "Unga Låtskrivare". Han jobbar som låtskrivare men även som lärare i musikproduktion/låtskrivande på Fryshusets Gymnasium i Stockholm.

Cecilia Nordlund är utbildad skrivpedagog. Hon komponerar film och teatermusik, bland annat till barnteaterföreställningen PAPPAS ÄR UTE OCH CYKLAR som har premiär på Teater 23 i Malmö i september 2016.

Anderz Wrethov är låtskrivare, musikproducent och artist med flera guld- och platinaskivor på sitt cv. Anderz Wrethov är utbildad på Musikhögskolan i Malmö och har bland annat medverkat i Melodifestivalen nio gånger.

Thomas G:son är gitarrist och låtskrivare. Med sina 36 bidrag är G:son en av de flitigaste låtskrivarna i Melodifestivalen. Han har även haft flera bidrag i andra länders uttagningar till Eurovision Song Contest.

• kulturskolerådet
  • kulturskolan

SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP bedriver på uppdrag av sina drygt 1 200 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder en bred medlemsverksamhet och är huvudman i Stim.