Radiotjänst – betala tillbaka nu!

Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att datorer inte kan beläggas med tv-avgift. Detta är en seger för det sunda förnuftet och för rättssäkerheten. Beskeden är tydliga: En dator är ingen tv! Och Radiotjänst kan inte på egen hand ändra tolkningen av lagen.

Det är också ett glatt besked till alla företagare som nu slipper betala tv-avgift för sina datorer. Och privatpersoner som valt att inte ha tv slipper både avgiften och indrivningssamtalen från Radiotjänst.

Men i stället för att fullt ut erkänna sitt misstag, så sade Radiotjänst att de inte tänker betala tillbaka inbetalda avgifter. Skattebetalarna kräver att Radiotjänst tänker om. Högsta förvaltningsdomstolen är högsta uttolkare av reglerna om TV-avgift. Om den kommit fram till att det saknats lagstöd för att ta ut avgift för datorer så är det klart att pengarna ska betalas tillbaka om man krävt in avgifterna med stöd av samma lagstiftning.

Skattebetalarnas förening startar därför en kampanj med budskapet att Radiotjänst ska betala tillbaka. Vi vill hjälpa till att skapa rättvisa.

Vi kommer nu att göra två saker:

1. Driva kampanj där folk kan skriva under på vårt krav: att Radiotjänst ska följa domstolens beslut och betala tillbaka alla felaktigt indrivna avgifter.

2. Och tills dess Radiotjänst ändrar sig så ska vi hjälpa enskilda personer och företag att driva sina ärenden.