En dags skatt – så liten är skillnaden mellan Alliansen och (S)

I dag infaller Skattefridagen för en normal löntagare. Skattefridagen är den dag då en person med en månadslön motsvarande 27 800 kronor slutar att tjäna in pengar till skatterna och börjar tjäna pengar till sig själv.

Då alla skatter på arbetsinkomst och konsumtion räknats samman utgör de 54,2 procent av den totala lönen inklusive skatt, en obefintlig ändring jämfört med 2012 års 54,3 procent. Skattefridagen är med andra ord i praktiken oförändrad sedan förra året.

- En genomsnittlig löntagare betalar mer än hälften av sin totala inkomst i olika skatter. Det är därför anmärkningsvärt att regeringens reformtakt och aktiva opinionsbildning för lägre skatter har mattats av så betänkligt, säger Joacim Olsson, vd på Skattebetalarnas förening i en kommentar.

Skillnaden mellan de politiska blocken har samtidigt minskat drastiskt när det gäller var deras politik placerar skattefridagen. År 2007 var skillnaden mellan Alliansen och Socialdemokraterna sju dagar. Då bestod den stora skillnaden av det första steget i jobbskatteavdraget (drygt 800 kronor i månaden för en normal arbetande person).

År 2013 är skillnaden i skattefridag mellan Alliansen och (S) bara en dag.

- Det är uppenbart att socialdemokraterna vill undvika att få ännu en valrörelse som handlar om risken för återställare inom skatteområdet. För den genomsnittliga löntagaren kan höjda skatter ändå vänta. Detta då partiet vid en valseger ska kompromissa om skatterna med tänkbara samarbetspartier. Ett samlat besked från oppositionspartierna skulle därför vara välkommen konsumentupplysning, avslutar Joacim Olsson.

Skattebetalarnas Förening är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsbaserad organisation, som verkar för god hushållning med skattemedel, låga och synliga skatter samt ökad rättssäkerhet för skattskyldiga.