Ineffektivitet orsakar kommunala skattehöjningar

Det är inte det svaga konjunkturläget utan kommunernas bristande effektivitet som orsakar skattehöjningarna. Konjunkturinstitutet har fel som i sin nya rapport och i pressmeddelandet betonar konjunkturen som orsak till höjda skatter, menar Skattebetalarnas förening. Kommunalskatten höjs med 32 öre per intjänad hundralapp nästa år och för 2005 förutser Konjunkturinstitutet en ytterligare höjning med 20 öre. - Dessa höjningar inträffar trots att det kommunala skatteunderlaget ökar i en takt som även med oförändrat skatteuttag ger ökade skatteintäkter i något snabbare takt än löneökningarna. Det finns därför ingen anledning att i första hand peka ut den svaga konjunkturen och härav följande långsamt ökande skatteunderlag som orsak till att kommunalskatterna behöver höjas, säger Danne Nordling, utredningschef i Skattebetalarnas förening. - Inte heller är det ökningen av antalet äldre 80+ som leder till dålig ekonomi i kommunerna, vilket ofta påstås i debatten. Just nu är ökningen av antalet äldre nere på en nivå om några tiondels procent per år, säger Nordling. - Det är istället främst den ökade ineffektiviteten inom kommuner och landsting som är orsaken till de ekonomiska svårigheterna. Det finns inget skattestopp och därför är det bekvämt för kommunerna och främst landstingen att höja skatterna. - Vi vet att effektiviteten har minskat inom sjukvården men ingen vill ta tag i problemen från grunden. En beräkning från Landstingsförbundet visar att produktiviteten i slutenvården försämrades med 6,7 procent under perioden 1998-2000. En ännu inte offentliggjord rapport från Komrev visar att läkarna ägnar 30-35 procent av tiden åt patientarbete, och för all personal är siffran endast 40 procent. Dokumentationen som görs för en patient som ligger inne fyra dagar är nu uppe i 30 sidor mot 4 för tio år sedan, säger Nordling. - En redovisning från en treårig studie av primärkommunerna som gjorts av Gävle kommun visar att personalen använder ungefär 50 procent av all tillgänglig tid till kärnverksamheten. Resten av tiden går till administration och byråkrati. Det är min uppfattning att andelen produktiv verksamhet var större förr i tiden, vilket indikerar att effektiviteten minskat, menar Danne Nordling. Utdebitering av kommunalskatt 2003 32,36 och 2004 32,68 (genomsnitt; inkl kyrkoskatt och begravningsavgift) Danne Nordling Utredningschef 08-613 17 25, 0707-17 44 76